Den ultimativa sömnguiden

Bild av gullig sovande baby.
Foto: PublicDomainPictures

Låt mig börja med att berätta att forskning visar att kvinnor behöver mera sömn än män. Det sant!! Kvinnor har mera komplexa hjärnor och därför behöver vi mera sömn.

Sidenote: Det finns män med lika komplexa hjärnor, ofta jobbar de med jobb där de ska fatta många snabba beslut, ungefär som att vara mamma ;-).

Nåväl, tillbaka till ämnet sömn.

Sammanfattningsvis:

  1. Gör skillnad på natt och dag.
    1. Lägg bort PC och telefon.
    2. Ät tidigt på kvällen.
    3. Ha rutiner
  2. Ändra dina tanker.
  3. Binuaral Beats.
  4. Se dagsljus.
  5. Grunda dig.
  6. Ta tillskott.

Gör skillnad på dag och natt

Svensk forskning visar att det är viktigt att göra skillnad på natt och dag. Med det så menar man att hjärnan behöver täcken på vad som är dag och natt. Ljuset som når vårt öga säger nått till hjärnan om det är natt eller dag. Ljuset från PC och telefon säger till hjärnan att det är dag. Dessutom så påverkar du hjärnans aktivitet när du är påloggat, så hjärnan tror att den ska vara vaken. Därför är det viktigt att lägga bort dator och mobil minst en timme innan du ska sova. Om du har telefonen som väckarklocka så lägg den i ett annat rum och överväg om du ska skaffa dig en gammal traditionell väckarklocka.

Ät tidigt på kvällen

Ät din mat tidigare på kvällen så kroppen är klar för sömn. Om du behöver nått senare på kvällen så välj en skål med Mango eller en liten handfull pistaschnötter. Mango får hjärnan att varva ner och Pistagenötter innehåller melatonin som ju i sin tur påverkar din sömn.

Ha rutiner

Genom att stå upp och lägga dig vid ungefär samma tid, varje dag, så ställer du in kroppens egna klocka. Det hjälper hjärna med att veta när det är sovdax. Han är klok han där Skalmann, med sin mat- och sovklocka.

Bild på Skalm som håller sin mat och sovklocka.

Oro påverkar din sömn

Ny svensk sömnforskning från 2019 visar att oro påverkar sömnen. En metod för att bli av med oro är positiva affirmationer och guidad meditationer. Jag själv använder gratis appen Insight Timer dagligen för guidad meditationer. Vill du läsa hela forskningsrapporten så finns den här.

Binural Beats

Ett annat sätt att påverka dina tanker är att lyssna på Binural Beats. Det påverkar både ditt tankemönster och din sömn. Jag har tidigare skrevet inläggen meditera effektivare och jag är besatt. I de inläggen får du mycket mera information om hur Binural beats påverkar din sömn.

Se dagsljuset

Det går lite in under samma som med ljuset från telefonen. Dagsljuset berättar för kroppen att det är dag och den ska vara vaken. På vintern kan det därför vara extra viktigt att komma ut mitt på dagen för att ditt öga ska möte dagsljuset och skicka en signal vidare till hjärnan.

Grunda/Jorda dig

Grunda sig (eller jorda sig som det också heter) betyder att man får kontakt med jorden och jordens energier. Det vill du göra för att jordens yta är negativt laddad med joner medans du blir positivt laddad av statisk elektricitet från din omgivning tex. kläder som har varit i törktumblare. För att grunda dig fysisk med jordens energier så behöver du att sätta dina bara fötter mot barmarken. Gå gärna en promenad barfotat. Finns det dessutom vatten i närheten så är det extra bra att doppa fötterna, då vatten ledar energin. Det kan räcka med ett blött gräs på morgonen. Det finns också möjlighet att andligt grunda sig men det får bli ett eget inlägg en annan gång. Detta handlar om att du ska ut i skogen, runt husknuten eller ner på stranden och gå barfotat för att få bättre sömn. Här spelar även maten roll. Maten som har vuxet i marken är med till att grunda dig, så fyll på med morötter, potatis och rotfrukt.

Ta tillskott

Det finns mängder med tillskott du kan ta för att påverka din sömn. Några av de kanske du redan har hemma annars så finns reklamlänker från min favo butik, Bodystore, som kan hjälpa dig.

  • Grönt te – innehåller aminosyra som ökar nivåerna av tryptofan som i sin tur hjälper kroppen att tillverka melatonin och serotonin. Kan köpas här.
  • L-Teanin – I bladen i grönt te finns L-teanin som är det som gör att grönt te ger god sömn. Man kan köpa L-teaning i kapslar här.
  • Rosenrot – ökar hela kroppens funktion och minskar trötthet. Kan köpas här.
  • Magnesium – Många som har svårt att komma till ro lider av magnesium brist och därför kan man känna stickningar eller spänningar i benen när man ska sova. Magnesium kan du köpa här.
  • Johannesört – Verkar rogivande, lugnande och antidepressivt och kan därför ha en positiv effekt på sömn. Kan köpas här.

Tips!!

Har du andra tips som jag inte har nämnd så är det bara att slänga in en kommentar så kan du vara med att hjälpa andra som lider av sömnpropblem. Du är också välkommen att boka en healing timme på distans du kan maila mig på mette@stromstadshalsohus.se eller läsa mera på här.

God natt!!

P.S Mitt påstående om kvinnors hjärnor, i början av artikeln, kommer från en artikel i Metro som citera sömnforskaren Jim Horner. Hans sömnforskning kan du läsa mera om på Google Scholar här och på hans egna sida här.

Andligt huvudvärk :-(

Bild av kvinna som håller händerna mot tinningen och visar att hon har ont i huvudet.
Foto: Gerd Altmann

Undra du om du har fått andlig huvudvärk och vad det är?

Många av oss som håller på att höja våra energier och går från 3D till 5D, en frekvenshöjning. Den höjningen kan ge en massa symptom. Jag har tidigare skrevet inlägget Symptom för andligt uppvaknande som du kan läsa här.

Om vi håller oss till just till huvudvärken så är det ingen idé att överväga tabletter, du bör inte manipulera med ditt kronchakra. När kronchackrat öppnar upp sig så kan det ta uttryck genom huvudvärk eller yrsel. Vila, frukt och vatten är att rekommendera. Lått din fysiska kropp komma i kap med din själs längtan hem.

Om du generellt har spänningshuvudvärk så råder jag dig att se över dina rädslor och din oro. Vad säger ditt ego till dig? Är det tid för dig och blicka inåt och göra en annan typ av utvecklande resa? Du kan gå en kurs, läsa en bok eller helt enkelt ta en promenad i skogen och lyssna till ditt innersta högre själv.

Jag rekommendera tre böcker för att få fart på din andliga resa (detta är reklam):

D-vitamin brist?

Ett barn som njuter av solen.
Rekommendationerna är

Vad händer om du har D-vitamin brist? Trötthet, depression och benskörhet är några av de vanligaste täcken på att du har D-vitamin brist, men en helt ny studie kopplar även ihop sköldkörtelproblem med brist på D-vitamin.

Det finns otroligt mycket forskning om D-vitamin så jag länkar till några av de studier som jag hänvisar till så kan du själv läsa detaljerna om du vill. Jag länkar även till ställen där du kan köpa D-vitamin vilket jag måste skriva är reklam tex. för Bodyshop.

Sköldkörtelproblem kopplas till D-vitamin brist.

En helt ny studie från oktober 2019 kopplar ihop sköldkörtel problem med brist på D-vitamin. Tidigare studier har mera fokuserat på hur D-vitamin påverkar skelettet genom att hålla rätt balans av kalcium och magnesium, medans forskning nu börjar och se många flera sammanhang bla. att de som har sköldkörtelproblem också har brist på D-vitamin. Läs hela studien.

D-vitamin i förebyggande syfte

Bild av varm sol på ett kornfelt.

Studier visar att D-vitamin kan spela roll i och förebygga för Alzheimers, cancer, diabetes, depression och benskörhet. 50% av de som har benskörhet och hamnar på sjukhus med bruten höfta har D-vitamin brist. Läs forskningen.

En annan studie visar att personer med låga nivåer av D-vitamin i kroppen i större utsträckning hade diabetes, högt blodtryck och nedsatt funktion på hjärtat. Läs forskningen.

D-vitamin förlänger livet

En studie på över en halv miljon människor i 14 länder, konkludera att D-vitamins brist ledar till för tidigt död. Läs forskningen.

Hur gör man då?

Bilde på en makrill på en tallrik.

På sommaren får vi all D-vitamin vi behöver från solen. Äldre och personer med mörkare hud behöver exponeras längre, men generellt så säger man att 10-15 minuters exponering av ben och armar två gånger i veckan räcker för att täcka vårt behov. Dock få vi ingen D-vitamin från solen från slutet på september till början på April så då behöver vi hjälp från maten, tillskott och solarium.

Makrill och annan fet fisk är ett utmärkt sätt att få i sig D-vitamin på vintern. Jag personlig frånråder odlat lax utifrån alla gifter den innehåller och för att jag följer Anthony Williams kostråd. Du kan bla läsa mera här.

En burk med R-ALA i Mettes hand.

D-vitamin tillskott finns i alla hälsokostbutiker. Jag gillar personligen att handla hos Bodystore för de har så mycket annat som jag intar som ex.R- ALA och L-Lysin.

Vad många inte vet är att forskning visar att man även kan få D-vitamin från att sola solarium. Särskilt den nya sorten som har extra D-vitamins rör. Det är både bra för att fylla på med D-vitamin men även för kollagenet, som får dig att se yngre ut genom att göra din hud slätare. Läs forskningen.

Hoppas du blev klokare!!

Vill du läsa mera? forskning säger att daglig tillskott av D-vitamin rapporerat välmående hos personer i denne studie. Medans de som endast fick en gång i veckan inte hade någon ändring på humöret enligt denne studie. Det finns mängder med sammanfattningar av olika studier på disse två hemsidor: dietdocktor och utbräntbloggen komtillbaka.

Hur märker du det när solen försvinner? skriv i kommentarsfeltet.